Spring naar de inhoud

JeugdOrkest Hemiksem

JeugdOrkest Hemiksem, of JOH! voor de vrienden, is een orkest voor jonge, maar ook iets oudere muzikanten met minder muzikale ervaring. Dit orkest, onder leiding van Ineke Craeghs, repeteert elke vrijdagavond van 18u45 tot 20u00. Wil je op een leuke manier de wondere wereld van samen musiceren leren kennen, dan kan je dat bij ons. We spelen moderne muziek en doen naast de wekelijkse repetities ook heel wat andere activiteiten zoals onze jaarlijkse 4-daagse in de paasvakantie, een lekkere spaghettislag, geweldige concerten, een jaarlijks uitstapje,… . Alle blazers en percussionisten zijn welkom en dat al vanaf je 2de jaar instrument

joh-rgb-2

A Young Person's Guide to JOH!

Muzikaal

Harmonieorkesten, ja ook JOH! is een volwaardig harmonieorkest, worden meestal als saai bestempeld en men verwacht dat deze nog steeds ‘humpa-pa’ muziek spelen. Wel al deze mensen zullen we moeten teleurstellen. JOH! speelt moderne muziek gaande van moderne klassiek tot hedendaagse pop tot meeslepende en ontroerende filmmuziek. Zo speelde JOH! op zijn laatste concert nog muziek uit: Up, Slumdog Millionaire, Avatar, Twilight. En muziek van onder meer Billy Joel en Coldplay. Ook de popklassiekers zoals I’ve got the music in me worden niet vergeten. Hard repeteren is dan ook onontbeerlijk om deze mooie hedendaagse klassiekers tot een goed einde te brengen.

Concerten

Een paar keer per jaar laat JOH! aan de buitenwereld zien waar ze een hele tijd hard aan hebben gewerkt. Deze concerten vinden meestal plaats in zaal Het Welzijn. Verwacht u hierbij misschien een stijf concert met de nodige stijve ‘orkest-etikette’ dan hebt u het mis. De concerten van JOH! zijn fris en vrolijk en bezorgen iedereen een ‘feel good’ gevoel.

Ook buiten Hemiksem treed JOH! op, zo hebben ze onlangs nog in Meerhout gespeeld. En overal waar JOH! komt worden de mensen omver geblazen door ons jong geweld.

Vrienden

JOH! is een muzikale bende die elke week repeteren om hun publiek keer op keer weer te verrassen. Maar JOH! is ook veel meer, het is een plek waar hechte vriendschappen gesmeed worden en waar iedereen zich thuisvoelt. Jong en iets minder jong komen er goed overeen en helpen elkaar waar nodig op een repetitie. Om deze hechte groep te behouden organiseren we jaarlijks activiteiten waar we eens ‘iets leuks’ gaan doen. Zo ook gaan we elk jaar op JOH!-weekend waar er tussen de repetities door (en repetities zijn er daar genoeg) tijd is om ons te amuseren en lekker zot te doen, want dat is iets dat JOH’ies nog altijd het beste kunnen: de boel op stelten zetten.

Meespelen?

Heb je de kriebels gekregen? Bespeel je een blaasinstrument of percussie? Speel je dit instrument al 2 jaar? Aarzal dan niet en kom je eerste ervaringen in een orkest bij ons opdoen. Voor meer info kan je ook altijd een mailtje sturen. En voor je het weet ben jij ook een deel van deze knotsgekke bende. Aan diegene die nog een beetje zouden twijfelen hebben we maar 1 ding te zeggen: kom eens proberen en we beloven dat we je zullen overtuigen.

De dirigent

Emma Vanderstraeten zwaait sinds september 2022 met het dirigeerstokje in ons jeugdorkest. Emma is bezig met het afronden van haar studie Musicologie aan de KULeuven. Dat muziek en cultuur in haar leven een belangrijk onderdeel vormen kunnen we, buiten haar studie, ook zien aan haar talrijke activiteiten buiten de universiteit. Zo speelt ze reeds lange tijd piano, waarvoor ze ook verschillende stages aan het conservatorium volgde. Recent focust ze zich meer op orkestdirectie, waarvoor ze lessen volgt bij Pascale Van Os via het DKO. Het liefst combineert Emma haar passie voor muziek met haar liefde voor jongeren. Dit doet ze via een job bij de Munt, en bij de muziekeducative jeugdwerking Amaj, waar ze sinds 2018 als monitor mee activiteiten op de zomerkampen en musiceerdagen verzorgt.

De muzikanten

Al wie jong is en al een beetje wegwijs is in het spelen van een instrument (minstens 1, best 2 jaar instrumentklas in een muziekacademie),is van harte welkom. ook zij die al wat ouder zijn en pas recent hun eerste passen hebben gezet op een blaasinstrument of met slagwerk zijn begonnen, kunnen hun eerste hafabra ervaring samen met deze groep opdoen.