Over Ons

Wie zijn wij?

Harmonie Hemiksem vzw groepeert eigenlijk 3 verenigingen

• Harmonie Een modern harmonieorkest dat momenteel een 50-tal muzikanten telt.
  • Jeugdorkest Ofwel Joh!, waar zo’n 30 jeugdmuzikanten het beste van zichzelf geven.
  • Percussieband Of beter, Pee Stoemp!, onze slagwerkersgroep met een 15-tal leden.

Wat doen we?

Oorspronkelijk ontstaan als katholieke fanfare in 1873 is de harmonie vandaag een onafhankelijke vereniging, die tot doel heeft om aan iedereen de kans te bieden, in een aangename sfeer met goede vrienden, boeiende muziek te maken. De harmonie speelt het moderne harmonie repertorium, uitgebreid met het brede gamma van populaire muziek die vandaag voor dit soort orkesten ter beschikking is. Uiteraard wordt ook het klassiekere repertorium niet vergeten.

Naast de vele muzikale manifestaties staan er ook een hele reeks andere activiteiten op het programma die typisch zijn aan het verenigingsleven, zoals o.a. de spaghetti en mosselfestivals,… Een groot gedeelte daarvan bevindt zich in de culinaire sfeer. Immers gedreven door de hoge kosten die moderne harmonies met zich brengen, werd in het serveren van eten een goede bron van inkomsten gevonden. En omdat ook hier kwaliteit voorop stond zijn menige van deze ‘feesten’ ondertussen in de gemeente bekend om hun gastronomische waarden.

Vandaag telt de vereniging bijna 100 spelende leden (muzikanten) en een 150-tal ereleden. Een 9-koppig bestuur neemt de praktische leiding op zich, terwijl de 4 dirigenten voor de artistieke prestaties garant staan.